Naturskolan i april

ETT ÅR MED NATURSKOLAN

Naturskolan i april

Våren närmar sig sakta och i med det så ska vi börja med temat Forntida tekniker. Med forntida tekniker vill vi komplettera historieböckerna endimensionella värld med utomhuspedagogikens multidmensionella. Att läsa eller höra om hur folk gjorde upp eld på järnåldern kan vara spännande, men vad blir det bestående minnet av en text eller en föreläsning? Den som har suttit på en stock med flinta och fnöske i ena handen, eldstålet i den andra och med den enbarksyfllda björknäverrullen vilande i knäet kommer kanske att minnas. Den som slagit sig på fingarna med  eldstålet, känt det mjuka fnösket mot tummen och hört flintans vassa egg slita loss stålgnistor kommer kanske att minnas. Den som har känt frustration över spillda gnistor, känt smaken, doften och svidet i ögonen av enbarkrök, känt hettan och glädjen när röken plöstligt antänds med ett härligt; vofff! kommer kanske att minnas. Den som har gjort allt detta har använt alla sinnen och kommer förmodligen alltid att minnas.
Eleverna får vara med om en tidsresa med hjälp av en tidsmaskin som tar oss tillbaka till när de första människorna kom till Skåne sen vandrar man fram till Vikingatiden. Efter fikat får eleverna prova på .......vill ni veta mera gå in på Filmer och välj filmen forntida tekniker.

Under april kommer minst 2000 barn/elever arbeta under kampanjen "Håll Nynäshamn rent", skräpplockardagarna, där de under vecka 17 städar stora delar av kommunen. Skolor och förskolor anmäler sig till Naturskolan och ser till att de får plockstavar, kassar och vågar. Mer information finns under projekt.

2009-03-27 11:43:10